onsdag 6. juli 2011

Nye gratisplanter...


I dag har jeg klippet mine buksbom-kuler
og dette gir mye avkutt som en kan lage nye
planter av.


 Jeg bruker toppskudd som ikke er for lange,
fjerner de nederste bladene
og stikker de rett i jorden.

Setter de litt tett og lar de så stå til neste sesong.
Passer på at de er jevnt fuktige
gjennom sommeren,
og til neste år kan jeg flytte de dit jeg vil,
da har de fine røtter.


I vår sette jeg noen kvister av sibirkornell
se her hvordan jeg gjordet det.
Nå har de kommet i jorden og har etablert seg.


Og denne ble stående igjen etter julepynten
3 sibirkornell-kvister som er binde sammen...
regnet har fylt potten og gitt røtter til
kvistene.
Nå tror jeg at denne skal få komme i jorda
og til neste år kan jeg klippe den til et
 lite oppstammet tre...
DET tror jeg kan bli fint:)


9 kommentarer:

Drømmeriet sa...

Hei!
Jeg stkker også avkutt av det meste rett i jorda-med vekslende hell. Men forbausende mye gror til. Buksbomen er litt rar, hos meg lager den ikke røtter før langt utpå året etter..imens står de jo rimelig grønne, så det er bare å la de stå..

Hilsen Tone i Drømmeriet

Bille sa...

Hei! Stiklinger er gøy, det hender jeg stikker ett og annet, men har gjort det altfor lite. Har en buksbom i feriehagen, den har overlevd under ekstreme kår i mange år, så det burde være tøffe gener for stiklingsmateriale :-)

Signe sa...

Jeg har kun en enkelt lille bitte buskbom, men jeg tror da jeg vil gå ud og se, om den ikke trænger til en klipning. Jeg kunne nemlig godt tænke mig nogle flere :-)

Helene Orskaug sa...

Så lurt å ta stiklinger av buksbommen på den måten!

Heleneklem

Roser og Patina sa...

Det er så fint med buksbomkuler! Dine var kjempefine! Noe som bør prioriteres i enhver hage, synes jeg:) Vi blir ofte fristet til å kjøpe masse blomster og så glemmer vi struktur og vintergrønt. Smart å ta stiklinger! Det er jo masse gratis planter,men buksbommen vokser sent, så det er ikke så rart at de er så dyre på hagesentre. Spennende å ta stiklinger:) Klem Ellen.

Mariann sa...

Det er spennende å sette stiklinger og se hva som tar seg. Nå minnet du meg på at jeg skal sette buksbomstiklinger i sommer.
Lykke til med dine stiklinger!

Susanne sa...

Hej Inger Marie
Du spurgte lidt ind til ananaskirsebær på min blog. Så for at være sikker på, at du ser mit svar, vælger jeg at svare dig her.
Ananaskirsebær smager ikke af kirsebær, men mere i retning af et stikkelsbær. Frugten er orange og den er god at bruge ex. i frugtsalater. Her i Danmark kan vi købe dem i små bakker, hvor de stadig har deres brune lygte-hyslter omkring frugten. Frugten stammer fra Sydamerika, så den kræver en del varme.

Med venlig hilsen
Susanne
http://susanne-heaven.blogspot.com

Lunalei ;-) sa...

Er det virkelig så lett å ta stiklinger av buskbom.... det må jeg jammen prøve!!!
Så fint at du viste dette!!!!
Ønsker deg en fin helg!
Klem fra Hagealven

Elisabeth H. Urø sa...

Jeg blir så glad når jeg ser at slike gode intiativ istedenfor å gå ut for å kjøpe nye hele tiden. Nå til dags er folk ofte for utolmodig til å vente ett eller to år på noe som helst. Det er jo mye kjekkere å få til en blomst fra frø eller avleggere. God sommer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...