torsdag 11. august 2011

Mye godt fra hagen...


August er virkelig en "plukk og spis" måned
Det er så mye godt i hagen akkurat nå,
bare å høste inn...


Bjørnebær er virkelig store og flotte iår..


vet ikke navnet på sorten men de har noen
forferdelige torner...
så jeg må plukke de forsiktig, men det er
det verdt..


Bondebønner..store og gode til både salat
og wook..


de ligger nesten på bomull inne i belgen
skallet rund bønnen spiser jeg
når de er små, men etterhvert  fjerner
jeg også dette skallet..
litt pillearbeid men gode er de...


Brekkbønner er også klare nå...
til helgen blir det noen lettkokte brekkbønner
med sitron-urtesmør....


Rips har jeg plukket for en stund siden
men de som henger igjen
blir til dessert eller kaker...


Squash er en annen favoritt...
blomsten kan du fylle og frityrsteke
og de selve squashen er god til mye
feks. i en pastarett, greske retter
eller bare stekt så vidt møre med salt og pepper.





6 kommentarer:

frusunde sa...

Å.. så godt å ha slikt i hagen! Satser på rips neste år :)

Unknown sa...

Så mye godt da Inger Marie ,bjørnebæra ser jo kjempe store ut . Jeg får ca 10 bær i år hehe, men plantene har vokst seg store,,jeg satte de i våres,,
Ha en fin helg og kos deg med bønner ,klem Marit.

Kari sa...

Nei, nå må jeg få meg noe spiselig i hagen jeg også. Det ser så utrolig koselig ut å kunne ta inn litt egenprodusert. Smaker sikkert enda bedre enn det du får i butikken også. Takk for inspirasjonen :)

Lunalei ;-) sa...

Ripsgele....på nystekte rundstykker....Mmmmmmmmm - deilig!!!
Og så store bjørnebær!!
Mye godt og spiselig i hagen din!
Jeg kan flotte meg med hele 5 jordbær i år - og noen andre bær hvis jeg teller med de som stikker gjennom gjerdet fra naboen... hi hi
Ha en flott helg!
Klem fra Hagealven

Sabelhagens Olivlund sa...

Så mycket gott! Du kan verkligen känna dig rik med så mycket egenodlat!
Kram Maria

Sissel sa...

Så mye deilig du har høstet inn. Bjørnebærene ser veldig gode og fristende ut. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...