tirsdag 27. mars 2012

Magnolia...


Når  Magnoliaen blomstrer på bar kvist
er våren virkelig igang...

Det er et eksotisk blomster-tre..
og er er trolig en av de eldste planteslekter på jorden.
Fossiler som er funnet ,tyder på magnolia kan ha 
eksistert i 100millioner år...
Og navnet har den fått av den franske botanikeren
Pierre Magnol som døde i 1715.


 Det mest karakteristiske ved magnolia er at blomstringen
kommer før bladene..
Magnolia må plantes på et lunt og solrikt sted
i vanlig god moldjord,den liker å stå alene og ikke
bli forstyrret ved rotnettet...at vi graver og roter i røttene.


 De fleste magnolia vi får kjøp i Norge
har en høyde på 2-4m og har en herdighet på H 3-4.
De trenger stort sett ingen beskjæring.


 Min magnolia som er avbildet her..
Magnolia x loebrieri "Merrill"
..den blir ca.2m høy..duftene hvite blomster normalt
i april..men er rekordtidlig iår...
H-4
Jeg har plantet den i sørveggen
 der den får mye sol og
litt varme fra veggen
om det skulle være en kald vinter/vår...


Noen  hardføre sorter :

 Magnolia "Stella"..stjernemagnolia
2-3m høy ,hvite stjerneformede blomster på 7-8cm i diameter
blomstrer i april/mai.

Magnolia kobus "Borealis"...snømagnolia
kommer fra de nordlige delene av japan ,stort tre
duftende hvite blomster ,H-4

Magnolia "Susan"...har purpurfargete og traktformet blomster
blomstrer noe senere  mai/juni og blir 3-4m høy


På gode hagesenter eller planteskoler finnes det
 nok mange flere sorter å velge imellom...

og ved å gi treet et lunt microklima kan en få et magnolia tre 
til å trives selv ,om H-sonen ikke tilsier det.

Jeg syns dette er våren vakreste eventyr...
magnolia-blomster..:))

21 kommentarer:

stallnilsen sa...

Nydelig Magnolia, du vider så mye fint fra hagen din, men vi må ha hardfør 6-7 HER OPPE, 5 kan også gå bra, men æ holder mæ på 6 og 7 for sikkerhetsyld:O)

Ha en fin kveld, hilsen Lisbeth ;Ø)

Villaveien nr 1 sa...

Hei :)
Magnoliatrær er noe av det vakreste som fins.. Nydelige greiner og helt utrolig fine blomster.

Tusen takk for denne infoen. Likte godt å lese om dette treet.

Takk for det.
Ha en riktig fin kveld
Fra Margareth

Lene sa...

Så heldig du er som har en fin magnolia.
Vi har plantet en magnolia i hagen, mener den skal få rosa blomster. Men rådyrene syns visst det er godt å spise på den, så det spørs om det blir noen blomster på den i år..
Klem Lene

loftkroken sa...

Dette er garantert det vakreste treet jeg vet om :))
Fantastiske bilder du har tatt ♥
Flink du er :))

Klem Bente

Fra frø til blomst sa...

Magnolia er en fantastisk smuk blomst og hvor er det nogle skønne billeder :-)

Garden Living sa...

Vakkert! Gleder meg til våres begynner å blomstre også :-)

Viste du at det er biller som bestøver Magnolia og ikke humler eller bier. De begynte å blomstre før det fantes flyvende pollinerende insekter. Morsomt!

Unknown sa...

Vakker blomst og utrolig vakre bilder:))

Fjellets datter sa...

Her var det mange flotte faktaopplysninger, tenk å vite såå mye om magnolia!!! Det eneste jeg visste om magnolia fra før...er at fargen vi har på stueveggene heter magnolia!
Nå vet jeg at magnolia er den nydeligste blomsten...så gammel og "bestemt" dame!!
Ha en god natt!
Klem fra Kristin

Inger Marie sa...

Kristin...litt hjelp av oppslagverk...ikke all kunnskap sitter :)

Kenneth...takk for opplysningen om bestøvingen...så lærte vi litt nytt ikveld også:))

Mariann sa...

Så flotte bilder av din vakre Magnolia. Det må være rekordtidlig blomstring. Men dere har jo hatt rene sommertemperaturene i det siste.

Olea sa...

Hei:)
den var vakker! den der skal jeg notere meg, for den er aktuell når jeg skal begynne å plante stor blomster i hagen.( men det blir ikke før neste år, driver å fikser opp plenen)
klem fra meg :)

Vores have sa...

Hej Inger Marie.
Utrolig flotte billeder du viser.
Min stjernemagnolie er også på vej.
Ønsker dig en god dag.
Knus Hanne Bente

Marit sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Marit sa...

Du tar så mange flotte bilder av magnoliaene dine. Her er mine ikke kommet så langt som hos deg, men jeg gleder meg til blomstringen. Ha en fortsatt fin uke!

Hjem & Glede sa...

Så vakre så vakre,heldig du...
Tenker du nyter den vakre blomstringen.
Ha en vidunderlig uke forsatt.

Klem Camilla.

Marita og Anne(ensmakavhonning.com) sa...

Hei Inger Marie! Tusen takk for hyggelig besøk inne hos oss :) Har savnet deg og det herlige hagerommet ditt, vi også. Pausen vår ble nok mye lengre enn vi hadde tenkt, men det er deilig å være tilbake. Klem

Tante Titti sa...

Ganske enkelt nydelig, Inger Marie!
Ønsker deg en fantastisk fortsettelse på uken!
Titti-klæmm!!

Turid sa...

Noe så nydelig, takk for at jeg kan nyte dine Magnoliaer, siden de ikke ville klare seg hos meg.
Ha en flotters onsdag, Tuaklem

Hverdagsglede!! sa...

Ååå - magnolia =) Elsker disse trærene!!Og du har jo tatt noen fantastiske bilder av herligheten.
Mitt to år gamle tre fant jeg i går på skakke etter stormer i vinter og ble ûber bekymret, men håper at førstehjelpen det fikk gjør at det lever og leverer blomster denne våren.

Klem fra Stavanger

Unknown sa...

Tusen Tack för dina värmande ord. Ha en goe kväll kram Beijan

Underberget sa...

Magnolia er bare fantastisk når den blomstrer. Jo større treet blir jo mer "breath-taking" blir synet:-) Nydelige bilder!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...