onsdag 14. januar 2015

Vinter-blomst....




Lav vintersol over hagen idag....

Jeg tok en runde og så på tingenes tilstand...
mange busker med knopper..
og noen løkplanter så jeg nakken på også...




Vinterblomsten...Helleborus
 står med mange hvite blomster...
og nye er på vei opp..

Fjernet mesteparten av bladene idag....
de blir stygge og flekkete av sopp utover nå....
 og dette gir mer lys og luft til blomstene også...




Og se her...
dette er Helleborus-frø fra Signe som jeg fikk ifjor...
to potter med masse knopper i...av en lime-hvit variant...
spennende!







Store knopper av den doble rosa Helleborus...vet ikke noe mer navn på den...





...denne kjøpte jeg ifjor...Penny Pink...
ganske høye stilker på planten...og den blomstret lenge sist år...
så blir det spennende å se hvor mange knopper som dukker opp iår...






Nå lyser de flott opp i bedet etter at jeg fikk bort alle bladene...
...Helleborus Niger....
de vil stå hvite gjennom hele vinteren...
og når våren og varmen kommer igjen...skifter den farge til...
kremhvit-rosa-beige-grønn...
før alle frøene er modne og gir masse nye planter...:)


En fin Onsdag til deg som kikker innom:)





20 kommentarer:

Lykkelig i hagen sa...

Så mange flotte Helleborus! Jeg kjøpte min første nå i vinter, kanskje blir det flere etter hvert? Hilsen Anne-Kristin

Unknown sa...

Julrosorna är så vackra! De hör till mina absoluta favoriter.

Signes sammensurium sa...

Så mange fine sorter du har, og så gøy å se spirene fra de du fikk av meg!
Jeg har ikke sjekka pottene mine enda....
Ha en fortsatt fin onsdag!
Klem fra Signe.

angie sa...

de har vakre blomster i hagen !!! angie ønsker en fin dag

stallnilsen sa...

Oi...spirer det hos dæ allerede nu ??
Det var nu tidlig, kanskje ikke hos dæ da, men her skjer det ikke i januar ihverfall :p
Så masse fint du har i hagen din, her hos mæ e det mest tele og is og litt sne :)
Men uanssett så går vi mot en ny hagesesong :)

Ha ei fin uke videre, Inger Marie :)

Lisbeth :O)

Unknown sa...

Kære Inger Marie
Så dejlige Helleborus du har.
Min den hvide blomstrer også nu.
Det er da så fint her i vintermørket-ikke sandt....

Kram
JetteMajken

4 i Kiellandsgata sa...

Den er så fin=) Kanskje jeg må ut i hagen for å se om min spirer=) Vibeke

Aud sa...

Så fint at det finnes blomster som kan spire allerede nå :-)

Gårdsjenta sa...

så mange nydelige blomster!! Her er det 50 cm snø, og leeenge til jeg kan se etter noen knopper gitt..

Men kan jo drømme meg bort i hageideer da :)

Sabelhagens Olivlund sa...

Så många och så vackra! Jag vill ha dem alla:) Jag har en vit och en blekgul, så någon mer fylld i rosa och en mörkare står på önskelistan.
Fin kväll till dig
Kram Maria

Lonni´s Verden sa...

Så dejligt med lidt forår i haven.
Her i Dk kommer vinteren og sneen i næste uge siger de.
Klem Lonni

Rosor och Akvileja sa...

Så fina bilder. Hur gör du för att ta frön på dom?
Har några själv, men aldrig fröförökat...
Ha det gott. Åsa

Meta sa...

Så vackra och fint blommande julrosor du har. Hos mig har de nickat till,de tycker nog att det blåser och snöar för mycket just nu.
Den dubbla är så söt hoppas min kommer i blom ivår.
Ha det gott i veckan
kram Meta

Ingvill Mydland sa...

Så nydelige juleroser! De var virkelig fine, der de sto! Stilig at du har fått frøene til å spire så godt, det blir spennende. Og nydelig rosa variant, den var helt spesiell.

Marit sa...

Så vakre juleroser du viser! Det finnes så mange flotte sorter av de. Jeg er så glad i de blomstene!

Unknown sa...

Så heldig du er som har blomster i hagen på denne tiden av året. Her er det bare isroser.

Unknown sa...

Så vakre de er og for et utvalg :) Herlig med spirer nå allerede i januar.

Her har vi nesten snødd ned i dag....

Ønsker deg fine dager :)

Klemmer Monica

livihagen.blogspot.com sa...

Så fine de er, Helleborus. Håper jeg får tak i nye sorter til våren.

Ranten sa...

Deilige bilder :-)) Her blomstrer kun den hvite men mange andre er på vei opp:-)) God helg!

Jannibele sa...

Så fiiiine juleroser. De kryper lenger og lenger inn i hagehjertet mitt. MÅ ha flere sorter i år. Takk for påminnelsen om å ta bladene bort:) Ha en fin helg.
Jannicke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...