onsdag 26. juli 2017

Snegle-stopp...





En nydelig lørdag...
sol...hagearbeid..fuglekvitter...og nytt prosjekt...




..snøklokkene er så fine nå...har både de vanlige enkle..
og doble varianter `flore pleno`...

Så, til prosjektet...




Kaldbenken ble tømt for jord...
så foret jeg innsiden med markduk..helt opp over kanten...




så fikk jeg laget profiler av sink..som passet målene til kaldbenken...
Takk til blikkenslager Thomas Lund...
raskt og flott levert på døra.. 
Profilene monterte jeg da på kanten av kaldbenken...
de har også knekk nedover på utsiden..
med dette håper jeg at sneglene ikke vil forsere metallkanten..
jeg har også registrert at de ikke liker sink...

Nå håper jeg..og ser frem til en sesong med sengle-frie reddiker og salat...
sår så snart temperaturen blir litt høyere...
Jeg tester dette med kaldbenken først...og gjør det samme med resten av bedene
i grønnsakhagen om det virker...vi får se..































Det er bart og ikke så mye liv i bedene ennå..
men krokusen er på vei opp i plenen...og helleborus av ulike varianter har saftige knopper...
Vi har minusgrader på natten og bare noen få pluss på dagen...
så det tar tid...jeg er utolmodig...
vil liksom ha fart på blomstene med en gang...
får konsenterer meg 
med såing og prikling så lenge..

Ha en fin Søndag:)









14 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har sådan nogle kanter på mine højbede i køkkenhaven, og de virker :-) Jeg overvejer desuden at få et par moskusænder til at æde de snegle der er på selve jorden. De skulle også være effektive. God fornøjelse, i hvert fald, med dine nye kanter!
Kh Nana

Marit sa...

Flott sinkbelegg på kanten, og håper at sneglene holder seg vekk! Våren er kommet langt hos deg :)

Ha en fin søndag!

stallnilsen sa...

Blir spennende og se om du får snegle fri grønnsaks hage , følger med på denne ;)
Ja vi er utolmodige alle sammen og venter på våren, blr så sur når snøen kommer tilbake gang på gang, selv om det ikke er så mye så blor den liggende når det er iskald norda vind i tillegg.
Æ e glad æ har drivhuset så lenge mens æ venter på våren :)

Ha en fin søndag og ny uke.

Klem Lisbeth :O)

Parkvegens Hageglede sa...

Så smart, dette vil jeg også prøve. Får fri til Handyman igjen, så skal han nok belønnes med deilig salat og reddiker. Vi har to kasser på uthustaket, men de brukes til grønnkål og urter.
Ha en fin uke!

Sabelhagens Olivlund sa...

Smart och snyggt! Hoppas du slipper sniglarna nu. Huu, jag var ute och rensade förut, och då hittade jag snigelbebisar...Blä...
Så fint hos dig med alla snödroppar.
Kram Maria

Aud sa...

Smart løsning på kaldbenken. Blir spennende å se om det virker :-)

Ranten sa...

Jeg håper du holder oss oppdatert på om sinkprofilene virker som de skal! Veldig interessant for meg som ikke gidder å dyrke grønnsaker pga de slimete brune .. Fin ny uke!

Anonym sa...

Det har jeg ikke hørt om før, at snegler ikke liker sink. Spennende å se om det funker da. Lykke til. Beste hilsen Ingrid

Maribel sa...

Hoppas det fungerar så du får ha odlingarna för dig själv.
Fint med snödropparna.
Ha en fin vecka /Marika

naturglede/Randi Lind sa...

Herlige bilder! Ønsker deg en glad dag i den gryende vår!

Mia sa...

Så smart, hoppas det fungerar. Lurt med den bøyde kanten og burde går sitt. Hva dekker du kaldbenken med, glass?

HWIT BLOGG sa...

Himla smart tips för snart är dom nog här, de eländiga sniglarna!
Önskar dig en skön och solig dag...
Kram Titti

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Det blir spennende å høre hvordan det går med sneglestoppen. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

Caroline sa...

Får håpe sneglene holder seg unna nå ja!
Her har vi ikke hatt snegleproblemer enda,å håper de ikke finner veien heller,usj,høres fryktelig irriterende ut.

Idag har jeg spadd å spadd å spadd,hehe;)
Jeg har jo utvidet hagen,å er så heldig å ha noen hageglade foreldre som deler gladelig med planter,så idag fikk jeg med meg både buksbom,sjærsmin,thuja,søyleosp,fyllt hvit syrin,vierhortensia Annabell,klosterklokker og snøklokker fra hagen deres:)

De rosene du hadde bestillt nedenfor her så veldig spennende ut!
Gøy å prøve noen nye sorter i hagen:)

Ønsker deg fine vårdager!
Klem Caroline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...