søndag 4. februar 2018

På en kald dag...




Ennå ligger Helleborus `niger`under litt snø...
i en ganske horisontal stilling...siden temperaturen er lav....
Men likevel går det ann å hente inn en stilk eller to
til driving inne...
...luksus...
blomster fra egen hage på vinteren....




Vet du at den vokser naturlig i 
Østerike, Tyskland, Italia,Hellas, Slovenia og Tyrkia...
på kalkrik jord i skoger og skråninger....
navnet stammer fra det greske ordet helleboros som betyr skade og bora som betyr mat...
og dette betegner at planten er giftig...
faktisk en del av samme stoffene som i Digitalis....







Men...snart ser det slik ut...
om noen uker ....utover i mars og april....er de på sitt beste...
mine vokser i et bed inntil husveggen...
så de får nok litt varme derfra...og gjør at de kommer tidlig...
i tillegg er dette i flukt med inngangen..
da går jeg ofte forbi og kan følge med på utviklingen...




























..når april og mai kommer er alle sortene i full blomst...
vet ikke navnet på alle...men vakre er de uansett...
Lekkert å plukke hoder å legge i de store fuglebadet...bare for å kunne nyte alle på en gang...
( noen narsisser har også lurt seg med)
De frør seg lett også...
men frøene modner sent...det kan vare helt til juni/juli før de er modne...
jeg lar de bare modne på stiklen og bøyer den litt ned...
da vil frøene falle ned ved stiklen på morplanten....
når de er klare...
neste år er det små nye planter...som jeg flytter dit det passer...
superenkelt...


Det er kaldt i Vestfold om dagen...
minusgrader...rått og sur vind...
så føl-temperaturen er betraktelig lavere enn gradestokken...

Neste uke skal jeg teste å så i frossen jord...
det blir spennende...
kommer et innlegg om det senere...


God søndagkveld til deg som kikker innom :)







6 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Alla dina julrosor/Helleborus är underbara, tänk när de blommar.
Jag har haft en vit inne, men nu är den överblommad och tråkig. Ska sätta ut den på balkongen när det blir +grader. Tänker gräva ner den på landet. Där har jag inga Helleborus alls.
Så i fusen jord, det inlägger ser jag fram emot:).
Kram Maria

Ranten sa...

Det er kaldt i Bergen også, brrrrr... Her er det kun helleborus foitidus som blomstrer men jeg ser det er flere på vei opp :-)) Ønsker deg en fin ny uke!

HageSus i Turids hage sa...

Så mye fine blomster! Er det juleroser alle de med flotte farger også? Nyttig opplysning at julerosen er giftig.
jeg har plantet ut min første julerose nå sist sommer, så jeg venter spendt på å se om den overlever. Jeg bor også i Vestfold, så det er kanskje håp, selom det nå er veldig kaldt og kun et par cm snø.
Ha en fin vinterdag!
Hilsen fra Turid

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Hello Inger marie!
For me, hellebores bloom from November. Yesterday, snow fell and are covered with a snow-covered bag. I am waiting for spring and beautiful flowers.

Hugs and greetings.
Lucja

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Julrosorna är så vackra antingen de blommar på vintern eller våren. Hos mig har den vanliga niger blommat ett tag men nu har snön gömt och kylan lagt sig. Så i frusen jord låter spännande..

Ha det gott! Carina

Aud sa...

Ja, det er absolutt luksus å kunne hente blomster i hagen nå :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...