søndag 6. mai 2018

Verdt å vente på...





Helleborus...
selvsådde...er vel verdt å vente på...




Disse blomstret i fjor for førtse gang...
og planten har i år kommet med flere stilker og flere
blomster...
Frøene fikk jeg fra Signe...for ca.4 år siden




Så flotte...hvite og grønne..med røde spetter...




Disse doble sådde jeg fra egne morplanter samme året...
og flere av disse har også etablert seg...






Denne mørke er også nydelig..har to planter av denne...nesten like i støvbærere og kjerne...









Den doble frynsete sorten...
blomstrer lenge og er veldig flott med masse blomster...
morplante til den jeg sådde...for noen år siden..







Den hvite helleborus er nå snart på slutten av blomstringen...
men så har den holdt på i hele vinter...
nå skifter den til en grønnfarge i kronbladene...
og så modnes frøene...
utover sommeren...
Helleborus sås med ferske frø...
så de enkleste er bare å la frøene falle ned ved 
morplantens fot...for så og plantes om når de har spirt
året etter....




Så ble det en bukett av alle sortene :)









11 kommentarer:

livihagen.blogspot.com sa...

Så nydelig med alle disse forskjellige Helleborus. Kjekt å kunne nyte de midtvinters. Skal prøve å ta noen avleggere her hos oss, slik som du sier. Ha ei fin uke. Hilsen fra Liv

Sabelhagens Olivlund sa...

Åh vilken vacker bukett av julrosor! Så många fina du har, spännande att dra upp egna.
Ha det gott
Kram Maria

Marit sa...

Så mange vakre helleborus du har! Mine døde alle sammen i fjor vinter dessverre. De tålte ikke barfrosten.

fruens flora sa...



Hei Inger Marie.
Så flotte helleborus. Spesielt moro når en driver de frem sjøl. Mine gikk i vinter. Fin dag til deg.
Hanne-Lise.

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Det er ekstra morsomt når det er selvsådd :-) Når jeg lest innlegget ditt kom jeg på at jeg må ta en titt i pottene bak uthuset, hadde helt glemt fjorårets frøplanter...
Nyt mai/Eirin

Aud sa...

De er så nydelige!
Og så moro med selvsådd da :-)

Maria Rodrigues sa...

Beautiful flowers, great shots.
Have a nice week
Greetings
Maria de
Divagar Sobre Tudo um Pouco

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Hello Inger Marie!
Your hellebores are lovely.
You have a large collection.
The pictures are beautiful.

Have a nice spring week.
Lucja

Bente sa...

Så utrolig fine. Blir nesten litt misunnelig på alle de nydelige blomstene i hagen din.

Klem

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Veldig fint med juleroser, og egenproduserte er jo alltid ekstra kjekt. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

Villrose sa...

Ja, tålmodighet lønner seg - særlig med Helleborus. Nydelige er de :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...